Sunday, July 14, 2013

KERJAYA WARTAWAN

Kewartawanan Penyiaran

Berkenaan Kewartanan Penyiaran



Kewartawanan adalah kerjaya yang khusus dalam memaklumkan kepada orang awam mengenai acara dan aktiviti. Orang yang terbabit dalam bidang kewartawanan digelar sebagai wartawan. Wartawan bekerja untuk akhbar, majalah, laman web dan stesen TV atau radio. 
'
Wartawan juga adalah orang yang suka untuk mengetahui lebih lanjut mengenai apa yang terjadi kepada dunia di sekeliling mereka. Mereka membuat banyak penyelidikan mengenai topik yang berlainan berkaitan dengan kerja mereka. 

Wartawan berada di barisan hadapan  dalam menyampaikan berita terbaru, umum dan penyiasatan. Ada juga yang melakukan kerja editorial, menulis di ruangan akhbar atau majalah  dan menulis ulasan. Yang lain mungkin akan terbabit dengan blog, papan perbincangan dan artikel dalam talian. 

Dua elemen penting kewartawanan ialah melaporkan dan menulis. Laporan hanya pengumpulan maklumat untuk berita tertentu berdasarkan temu bual dan pemerhatian. Penulisan tertumpu kepada penyampaian fakta tepat. Penyiaran ialah pengedaran audio dan kandungan video melalui radio, televisyen, atau cara lain untuk penonton.

Prospek Kerjaya
Terdapat peluang pekerjaan bagi wartawan media cetak mahupun penyiaran, namun agak sukar untuk mendapatkan pekerjaan pada mulanya. Walau bagaimanapun, peluang baru sentiasa ada. Wartawan yang kreatif dan inovatif mempunyai prospek cerah.

Jadual Gaji


Tangga gaji wartawan adalah bergantung kepada gred. Menurut Kesatuan Kebangsaan Wartawan Malaysia (NUJ), wartawan gred I, II dan III masing-masing mendapat kira-kira RM21, 000, RM26, 000 dan RM30, 000 setahun. Wartawan pada gred khas mendapat kira-kira RM33, 500 setahun manakala mereka pada supergrade membuat kira-kira RM44, 000 setahun.



No comments:

Post a Comment